Milyen lépései vannak a kárrendezésnek?

A kárbejelentés egyszer talán mindannyiunk életében előfordul. Egy óvatlan pillanat, egy figyelmetlen másik közlekedő a forgalomban, és máris megtörténik a baj. Homályosan talán emlékszünk még, hogy hogyan is működött a kárrendezés és a kárbejelentés általában, de a nem használt tudás elévül persze. Ezért egy kis emlékeztető mindenkinek jól jöhet, főleg hogyha már megtörtént a baj, amire nem számítottunk.

A kárbejelentéstől a kárrendezésig

A kárbejelentés többféleképpen is megtörténhet. Az internet korában ez már a világhálón keresztül is megtörténhet a kárbejelentő űrlapok kitöltésével, de hogyha erre olyan helyen lenne szükségünk véletlenül, ahol nincs erre lehetőségünk, a nap nagy részében telefonos ügyfélszolgálatot is el tudunk érni, illetve telefonos applikációt is igénybe tudunk venni. Ha ez megtörtént, a kárt fel is kell mérni. Ez nem azt jelenti, hogy akkor a munkatárs kiérkezéséig nekünk az adott helyen kell várakozni. A kocsit elszállíttathatjuk, járhatunk vele (hogyha a kár ezt megengedi természetesen) és a szervizbe is elviheti az ember. Ahhoz azonban, hogy a biztosító munkatársa meg tudja tekinteni a járművet, olyan helyet kell megadnunk, ahol ez elérhető, mindez pedig a felsorolt helyszínek (még a szerviz is) lehetséges. Fontos még annak a tisztázása is, hogy milyen iratokat készítsünk elő ehhez az eljáráshoz. A forgalmi engedély, a személyes irataink mindenképpen legyenek nálunk. Ahhoz, hogy gyorsabban haladjon a dolog, a kárbejelentő lapot is előre ki lehet tölteni, és a törzskönyv is könnyebbé teheti a gyors kárfelmérést.

A kárrendezés kifizetése

A kifizetés sok esetben problémás lehet. Először is, meg kell tudnia az embernek, hogy az autója javításra alkalmas-e egyáltalán. Habár sok sérülést kibír egy jármű, van egy pont, ami után nem lehet biztonságosan használni többé. Az ilyen esetet hívjuk totálkárnak. Ha pedig javításra van lehetőségünk, akkor egyrészt örülhetünk a szerencsénknek, másrészt választanunk kell, hogy hogyan szeretnénk rendezni a kárt. A biztosítók általában kétféleképpen utalnak: ezek egyike a szervizben kapott számla alapján történik, a másik pedig egy előzetes javítási kalkuláció alapján. Utóbbi akkor lehet jó megoldás, hogyha a jelenlegi helyzetünk alapján nem tudnánk saját zsebből állni a költségeket. Így azt előre is ki tudjuk fizetni, és általában megoldható, hogyha az előzetes felmérésnél a végső számla mégis magasabb, akkor a különbözetet is állja a cég. Természetesen a totálkár esetén sem hagy minket magunkra a biztosító, így ott egy kiszámított összeget kapunk, ami jó alapja lehet az új jármű megvételének.

Kárrendezés lopott jármű esetén

A kárrendezés nem csak a jármű sérüléseire vonatkoznak. Bárkivel előfordulhat, hogy egy óvatlan pillanatban ellopják tőle az autóját. Manapság már sokkal jobbak a biztonsági rendszerek, mint néhány évvel ezelőtt, ez pedig nagyobb biztonságot jelent az autók tulajdonosai számára is. Azonban a forgalomban a bogárhátú trabantoktól egészen a mai ultramodern önvezető járművekig mindenféle kocsival találkozhatunk. A biztonság nem mindegyiknél mérhető egyenlő fokon, a tolvajok pedig mind más típust preferálnak. Ezért érdemes néhány lépést tenni a lopás elleni elővigyázatosságból. Azonban így is megtörténhet a baj. Oda a kocsi, a forgalmi, a törzskönyv. A kárrendezés azonban ekkor is a segítségünkre siet, így nem kell a totális „megkopasztás” miatt aggódnunk. Érdemes tehát előre gondolkodni, ha pedig még nincs választott partnerünk, ezen az oldalon megoldható a kárrendezés: https://cool-mobil.hu/karrendezes-biztositasi-ugyintezes/.

Erre kell figyelni a kárrendezés mellett

A pénzügyek lerendezése természetesen fontos dolog ezeknél az eseteknél, azonban sokkal fontosabb kérdés az, hogy a kocsiban utazó személyek hogyan és milyen mértékben sérültek meg. Amikor összekoccanunk valakivel, ne rögtön a fizikai kezdjük el felmérni, hanem bizonyosodjunk meg arról, hogy a velünk egy kocsiban utazók mindegyike jól érzi-e magát, ezután pedig a másik kocsi utasai felől is érdeklődjünk. Ha valaki megsérült, akkor annak mértéke szerint cselekedjünk, lássuk el a legjobb tudásunk szerint. Ha kell, értesítsük a mentőket, és ha nem tudunk benne megegyezni, kinek a hibája a baleset, akkor rendőri beavatkozásra is szükség lesz, hogy ebben a vitában ők döntsenek. Próbáljuk meg a forgalmat minél kisebb mértékben korlátozni, de a magunk épségére ügyeljünk legjobban, így tegyük ki az elakadásjelző háromszöget néhány méterre az esettől (ha erre szükség van), és korlátozott látási viszonyok között a fényvisszaverő mellény viselése is hatalmas segítség lehet.  Az első tehát soha nem a károk felmérése, a pénzbeli problémákat nem lehet az emberi élet és egészség fölé helyezni. Oldjuk meg illedelmes, kulturált ember módjára az ügyet, érzelmek helyett a logika vezessen bennünket. Vezetni és a forgalomban részt is venni, csak értelmes ember módjára szabad. Legyen szó kárrendezésről vagy bármilyen más diskurzusról, az egymás iránti kölcsönös tisztelet betartása a legfontosabb a másik hibáztatása és az ujjal mutogatás helyett. Így pedig még önmagunk számára is időt spórolhatunk meg akár a kárbejelentésnél is, ha a helyszíntől korábban szabadulunk.